Durf te falen
De online wereld lijkt soms op een onophoudelijke good news show. We zien succesverhalen, ‘uitverkochte’ lanceringen en een eindeloze stroom van “alles gaat fantastisch”.
Maar wat we vaak niet zien, is de realiteit achter de schermen. Het mag ook wel eens anders.
Ik wil met jou mijn verhaal delen hoe het is als een idee niet het succes wordt dat je ervan hoopte.
The Make-up Masterclass
Een paar maanden geleden besloot ik, vanuit pure passie en enthousiasme, om een make-up masterclass te organiseren.
De strateeg in mij kwam hier niet aan te pas.
Die zou meteen zeggen om het niet te organiseren.
EN zou zeggen dat je heel consequent én helder moet zijn in je boodschap, want mensen hebben maar een korte aandachtspanne online. Een laserfocus is een must.
Jarenlang werkte ik als make-up artieste, trainer en account manager in de Fashion & Beauty-wereld.
Toen een collega Diane Ndamukunda, een absolute expert in het vak met internationale bekendheid, aangaf haar kennis te willen delen, leek het mij een prachtig idee.
Toen ik mijn idee online deelde, kreeg ik ontzettend veel positieve reacties.
Maar toen het écht tijd was om in te schrijven… kwamen er op drie weken tijd twee aanmeldingen binnen.
Twee. Dat was voor mij een duidelijk signaal.
Wat ik hieruit leerde
Wat ik hieruit leerde, en wat ik jou wil meegeven, is dat ondernemen een proces is.
Een spel waarin we soms winnen en soms verliezen. En dat is oké.
Jaren geleden koos ik ervoor om vanuit puurheid te werken.
Geen schreeuwerige verkooptactieken, geen ruis.
Simpelweg helder en oprecht communiceren. Dat heeft mijn onderneming, Billie Bays, laten groeien en mijn doelgroep meegenomen in mijn verhaal.
Maar nu ik even een uitstapje naar het verleden maakte, merkte ik: mijn doelgroep is verder gegaan.
Zij zijn meegegroeid in mijn verhaal, en dit idee paste daar niet meer in.
Dat is een helder signaal dat ik mag blijven groeien in de richting die écht klopt bij wie ik nu ben.
Hoe ga je om met een tegenvaller
Wat interessant is, is dat ik op geen enkel moment dit als een falen zag, maar dat ik het aanschouwde. Ik keek er vanuit een nieuwsgierigheid naar.
Wat zegt deze situatie mij? Wat kan ik hiervan leren?
In dit geval betekent het dat ik de Make-up Masterclass laat voor wat het is en terugkeer naar de kern van mijn boodschap, de Soft Sales.
Soft Sales staat voor helderheid, vertrouwen en het wegnemen van ruis. Ik ben dankbaar dat mijn publiek me daarin scherp houdt.
Wat ik jou wil meegeven
Authenticiteit gaat niet alleen over het delen van succes. Het gaat ook over het durven tonen van wat niet werkt.
We hoeven geen façade op te houden.
Geen goede energie te verspillen aan het creëren van een perfect plaatje.
Mensen hebben geen behoefte aan nóg een FOMO-verhaal. Ze willen echtheid.
Dus als iets bij jou niet loopt zoals gepland, onthoud dan dit:
- Aanschouw het zonder oordeel.
- Betrek het niet op jezelf.
- Kijk proactief vooruit.
Dit is ondernemen.
Dit is groeien.
En ja, dit is ook Soft Sales: vertrouwen, authenticiteit en vooral geen manipulatie.
Dat is de basis waarop ik bouw. En daarmee hoop ik ook jou te inspireren.
Je Soft Sales Strateeg,
Sybille