Zo zou ik een Winter Event organiseren
Wist jij dat ik jaren werkzaam was als account manager voor een Clean Beauty Make-up merk én dat ik later ook werkte in de online marketing en business sector?
Wel, die krachten tezamen zette ik tijdens mijn eerste jaren binnen Billie Bays in.
Als content creator en online marketing & business strateeg verzorgde ik voor verschillende huidexperten de socials, hun websites, e-mail marketing strategie en uitwerking, U name it!
Maar ik ontfermde me ook over het uitwerken en lanceren van onder andere events.
En hoewel ik nu geen content meer creëer, geniet ik er wel van om concepten neer te zetten waar meerdere huidexperten mee aan de slag kunnen gaan.
Met kerstperiode in aantocht, kruip ik dan ook in mijn pen, want hoe leuk zou het zijn dat jij je huidige klanten in de bloemetjes kan zetten met een Winter Event.
Dat is pas klantenbinding!
Of beter VERBINDING!
Wat hebben we nodig?
Let’s Go!
Laten we er meteen induiken
Je thema en naam voor je Winter Event
Het idee en het doel is in eerste instantie om je huidige VIP-klanten in de bloemetjes te zetten.
Zij vormen het succes van je zaak en zij verdienen die extra.
Ga trouwens maar eens na welke omzet je top-klanten je op jaarbasis geven.
Als je hier een zicht op hebt, zal je meteen met een andere intentie aan je event beginnen.
Wil je het omvormen naar een event om ook nieuwe klanten aan te trekken.
Dan kan je steeds je huidige klanten een +1 laten meebrengen.
Maar laten we even dieper in het thema duiken.
Ik doop het voor jou om naar het Winter Wonderland Event.
De activiteiten van de dag
Wat zou voor jou het Winter Wonderland Event kunnen inhouden?
Je klanten kunnen die dag of avond genieten van enkele workshops.
Ik denk bijvoorbeeld aan:
- Een Winter Proof Make-up workshop
- Een workshop Relaxing Face Yoga
- Een opname van een Live Podcast of een lezing waarbij je een expert uitnodigt uit je vakgebied
- Een DIY workshop waarbij je winterse, huidverzorgende snacks maakt of nodig een chef-kok uit voor een kookles waarbij gezonde snacks worden gecombineerd met huidverzorging.
- Een Winter Skincare Quiz waarbij de winnaar een unieke prijs kan winnen. Zo houd je het én interactief én educatief.
- Heb je meer ruimte in je salon? Sluit je event af met een meditatie bij kaarslicht, waarbij de focus ligt op het bevorderen van innerlijke rust en welzijn tijdens de koude wintermaanden.
Kortom een event waar je VIP-klanten van kunnen genieten.
En je merkt het ook, dit zijn geen alledaagse ideeën die ook het huidinstituut om de hoek op hun ‘opendeurdag’ organiseren.
We doen het graag eens anders, niet?
Zo stimuleer je niet alleen jezelf, maar ook je klant.
Je Event uitwerken
En nu hoor ik je al ‘Maar hoe begin ik er nu aan’!
Wel, we hebben al een concept en we hebben al onze activiteiten.
Mijn eerste antwoord als jij iets wil organiseren, is steeds om even feedback aan je klanten te vragen.
Dus, vraag het eens na bij je VIP-klanten,
Hebben zij zin in zo’n evenement?
Feedback vragen doe je best zo snel mogelijk bij alles wat je doet.
Zo betrek je hen er meteen bij en wordt het succes meteen groter.
Maar stel dat je klanten helemaal wild worden van het idee, dan willen we meteen verdergaan met de uitwerking.
Je workshops uitwerken
Wat zou bijvoorbeeld een ‘Winter Proof Make-up workshop’ kunnen inhouden?
Dit maak je natuurlijk zo uitgebreid als jij wil, maar mijn ervaring zegt dat als je make-up bij grotere events wil integreren, dat je je best focust op de afwerking.
Denk aan de touch-up die je zou aanbrengen na een lange dag en hoe je die look transformeert naar een warme, feestelijke avondlook.
Een make-up look die je in max. 15 minuten rond krijgt.
Denk maar aan extra blush, een touch up aan de ogen en een volumineuze mascara. Meer hoeft dit niet te zijn. Kijk maar wat je nog in je voorraad hebt en wees er creatief mee.
Tenzij je make-up merk net voor de winter nog komt met een leuke nieuwe collectie. Je VIP-klanten kunnen zo als eerste de look uittesten!
Je tarief
Is de opzet klaar, dan kijken we of we dit event volledig kosteloos aan onze VIP-klanten willen geven of we toch een forfaitair bedrag vragen.
Mijn ervaring? Klanten die een voorschot betalen, zijn tijdens het evenement vaker geneigd om meer aan te kopen.
Maar opnieuw, verdienen je top-klanten geen extra?
Dit zijn toch de klanten die sowieso aankopen doen en je evenement succesvol maken.
De genodigden
Belangrijk in je volgende stap is wie je graag wil uitnodigen.
Wil je het enkel voor je VIP-klanten organiseren? Dan dien je er bij je voorbereiding en uitwerking van je marketing rekening mee te houden. Denk dus zeker na met welk doel je het event organiseert.
Je voorbereiding
Nu we weten wat we organiseren, kunnen we een stap verder gaan.
We zijn klaar voor de “HOE” van het event:
Het zijn allemaal zaken waarmee je rekening dient te houden.
Met deze blog wil ik je vooral een idee geven hoe ik aan de organisatie van een Summer Event begin.
Wil jij een volledige uitwerking van dit concept?
In de Soft Sales School heb ik een volledig concept van een event uitgewerkt.
En ja, dat is inclusief communicatie! Denk maar aan je nieuwsbrief, aan je social media posts,…
Want zoals ik zei,
Er is niets mooier dan je klanten te binden met een prachtig event.
Dus de vraag is,
heb jij voldoende met deze inspiratie?
Of wil jij graag dit event verder uitgewerkt hebben, zodat jij enkel nog je datum voor het event hebt te prikken?