omgaan-gezondheidsapps

4 Red Flags van Gezondheidsapps zoals Yuka

Gezondheidsapps; Dé revelatie in de ogen van de consument, een bibber moment voor jou wanneer je klant er één tevoorschijn tovert.

‘Wat zou er nu weer uit de app komen? Hopelijk scant haar moisturizer een groene kleur. Wat als de app iets negatief aangeeft? Hoe vang ik dit op?’: deze vragen gaan iedere keer gepaard met trillende knieën bij menig schoonheidsspecialistes.

Tijd om die angst te overwinnen met de beste tool: jouw professionele kennis gehuld in een jas van zelfzekerheid.

Wat zijn gezondheidsapps?

Het doel van gezondheidsapps zoals Yuka is klaar en duidelijk: gebruikers stimuleren een gezonde levensstijl te hanteren.

Dit door ze bewust te maken van (marketing)valkuilen. De interesse naar een ‘gezondheidscheck-app’ is enorm hoog. Intussen heeft maar liefst 30% van smartphone gebruikers er eentje gedownload. Ook influencers gaan er gretig mee aan de slag. Het vertelt ons alvast een duidelijk fenomeen: de consument van 2022 kampt met een grote angst voor ongezonde producten en zijn zich bewust van de menselijke impact op het klimaat. Door apps zoals Yuka te gebruiken, denkt de consument betere en meer bewuste keuzes te maken.

Na het scannen van een bepaald product krijgt de gebruiker een overzicht van de ingrediënten met een daarbij horende kwaliteitsscore.
Wanneer een product -volgens de app- ‘gezond’ scoort, krijgt het een groene code. Geel, oranje of rood waarschuwt de klant voor ‘hoog risico’ of zelfs ‘gevaar’.

Het klinkt mooi, maar toch horen we het vaker dat huidverbeteringsspecialistes zich een bult schrikken wanneer hun producten rood scannen aan de balie.

Wij verkopen toch enkel gezonde producten, niet? Klopt! De app gaat niet zonder gebreken en die mag jij weten.

Red flag 1: Hoe definiëren gezondheidsapps gezondheid?

Wat is gezondheid eigenlijk? We zouden er boeken over kunnen schrijven, maar de meningen zijn (de dag van vandaag) erg verdeeld. Voor de Yuka App daarentegen is er een duidelijke visie.

60% van de gezondheidsscore is gebaseerd op de samenstelling van het product, 30% op de toevoegingen en 10% op het bio label dat aan het product vasthangt.

Zoveel te natuurlijker en biologischer het product, zoveel te beter het scoort op de app. Bio is een label dat veel zegt over de inspanning die wordt geleverd tijdens de productie van het ingrediënt, maar het zegt niets uit over het resultaat in een product.

Ook, niet alle ingrediënten (rechtstreeks) uit de natuur zijn daarom goed voor de huid of bieden voldoende resultaat wanneer het aankomt op huidverbetering. Om effectief verschil te bekomen, werken we graag met peptides, vitaminen, zuren en andere krachtpatsers. Deze ingrediënten zijn niet altijd natuurlijk maar wel veilig en doeltreffend bevonden na meermaals labonderzoek en gebruikerstests.

Gekende Nadelen

Door het grote belang aan biologische productie, scoort van een bio hydraterende crème wel eens 100/100 terwijl de labotests een negatieve uitkomst hebben. Een product met SPF waarvan een vermoeden is van een endocrien verstorend ingrediënt, maar een perfecte lab test, scoort dan weer heel slecht.

Red flag 2: Gezondheidsapps oordelen op basis van een INCI-lijst

Om te starten vertellen we je graag dat een gezondheidsapp zoals Yuka producten beoordeelt aan de hand van de INCI-lijst. Dat is de lijst (op de achterkant van het doosje) waarop de ingrediënten vermeld staan van hoogste dosering afgaande naar laagste dosering. Op basis van deze ingrediënten oordeelt de app of het product schadelijk is of niet.

Maar, hierdoor vergeet de app rekening te houden met:

Concentratie

Ingrediënten hebben in verschillende concentraties ook verschillende werkingen op de huid.

Zo heeft salicylzuur bijvoorbeeld een antibacteriële en verhelderende werking bij concentraties tot 2%. Een écht keratolytische werking (voor wratten en eelt) bereik je pas bij 8%.
Sommige ingrediënten zijn veilig en zeer doeltreffend in lage doseringen, meer schadelijk in hoge dosering. Een INCI-lijst vertelt nooit welke concentratie een product bevat. Ingrediënten in een veilige dosis worden daarom vaak automatisch beschouwd als onveilig, gezien de app het onzekere voor het zekere neemt.

Kwaliteit

Als huidspecialiste weten wij als geen ander hoe belangrijk de kwaliteit van een ingrediënt is. De ene omega 3 is bijvoorbeeld de andere niet. Aan de INCI-lijst zie je niet in wat de oorsprong is van het ingrediënt.

Risico: minder kwaliteitsvolle ingrediënten worden als even veilig beschouwd.

Combinatie

Sommige ingrediënten worden veilig en meer doeltreffend wanneer ze gecombineerd worden met een co-factor, oftewel: een tweede ingrediënt. De app scant deze ingrediënten dan wel, maar houdt geen rekening met de achtergrond visie van het labo. De foute conclusie is gauw getrokken.

Technologie is vaak onpersoonlijk

Niet alleen de info op de achterkant van het doosje bepaalt de veiligheid van een product, maar ook ons persoonlijk advies. Een app kan nooit zien wie de consument is, jij als huidverbeteringsspecialiste daarentegen wel. Vragen als onderstaande zijn misschien nog wel de meest belangrijke factor om de gezondheid van een product te bepalen:

  • Hoe vaak brengt de cliënt het ingrediënt aan?
  • Hoeveel brengt de cliënt aan?
  • Is het een volwassene of een kind die het product gebruikt?
  • Dit en zoveel meer waardevols dat je uit een grondig intakegesprek met de juiste huidanalyse haalt.

Verder: scores zijn niet gebaseerd op laboratoriumtests of gebruikerstests, maar op basis van uitgekozen studies. Ook zegt niet iedere studie hetzelfde. Zo werkt de wetenschap: these en antithese. Voor iedere studie is er wel een andere om het tegendeel te bewijzen. Waarheid ligt in de consensus.
Dat maakt dat de makers zelf beslissen welk ingrediënt goed of slecht is aan de hand van hun criteria.

Red flag 3: de databank achter de gezondheidsapps

Achter gezondheidsapps zoals Yuka schuilt een heuse databank van studies. Uit onderzoek blijkt dat veel studies wetenschappelijk onderzocht zijn, maar dat zijn ze niet allemaal.
Dit legt nogmaals de nadruk op een tip die we je niet genoeg kunnen geven: laat je tijdig bijscholen door onafhankelijke instituten


Verder is er een andere opmerking die vaak naar voren komt: de info klopt niet altijd. Zo komt de INCI-lijst in de app bijvoorbeeld niet altijd overeen met de echte INCI-lijst van het product. Waakzaamheid voor correcte info is dus zeer belangrijk.

Red flag 4: Gezondheidsapps hebben een tekort aan nuance

Als laatste brengen we graag het belang van nuance naar voren.

Wanneer de app ‘gevaarlijk’ aantoont, dan wijst hij op effectief gevaar. ‘Risico’ betekent voor de app dan weer ‘kans op gevaar’ of ‘niet dagelijks gebruik’. Zo kan bijvoorbeeld een exfoliant een oranje code krijgen die de klant afschrikt, enkel en alleen omdat het product waakzaamheid vraagt voor dagelijks gebruik. Een advies dat voor jou als specialiste een logische waarheid is.

Parfum wordt gezien als High Risk, maar wist je dat natuurlijke geuren onder ‘Parfum’ vallen wanneer het product ontwikkeld is in Europa, terwijl bij de ontwikkeling in USA er geen vermelding van ‘Parfum’ vereist is?

Onze Conclusie

Het allerbeste advies is en blijft een persoonlijk advies. Daar kan niets tegenop, ook geen populaire gezondheidsapp. Blijf geloven in de kracht van jouw professionele kennis en de persoonlijke band met je cliënt.

Maar: ook je meest trouwe cliënten zijn niet ongevoelig voor sociale media. Blijf daarom alert, school tijdig bij en blijf openstaan voor de vragen of bedenkingen van je klant.

Wil je graag meer weten over hoe precies om te gaan met Yuka vragen van je cliënt, download dan nu de Skin Expert Guide: Omgaan met gezondheidsapps in je instituut.

Vergelijkbare berichten