5 Strategieën om je engagement op Instagram te verhogen

De data is duidelijk: de engagement van Instagram voor feedposts daalt keer op keer. Jij hebt dit misschien ook wel opgemerkt.

Als jij je afvraagt hoe jij je engagement op Instagram anno 2022 opnieuw kan verhogen, dan is deze blog zeker iets voor jou.

Natasha van Studio Rebel ofwel de Social Media Experte van Billie Bays geeft je graag 5 strategieën, afgestemd op jouw huidverbeterend instituut of skin clinic natuurlijk.

Strategie 1: Verhoog je engagement op Instagram door jezelf te tonen

Je hebt het misschien ook al opgemerkt dat wanneer je een foto of video van jezelf post, dat je bereik en engagement op Instagram opeens de lucht in schieten.

Social media draait natuurlijk rond sociaal zijn en ook de persoon achter het merk te tonen. Je volgers en dus potentiële klanten willen meer van JOU zien om mee te connecteren.

Ze willen meer zien dan een foto van je instituut of een afbeelding van je nieuwe skincare product. 

Je doet er dus goed aan om jezelf en je persoonlijkheid naar voor te brengen.

Heb je een team dan willen je volgers ook hen leren kennen. Zet ook hen dus in de kijker. 

Weet je niet waar te starten?

Begin dan bij je Instagram Stories, want deze zijn het perfecte formaat voor informele interacties. Deel bijvoorbeeld een persoonlijke anekdote, stel vragen en laat vooral je gezicht zien.


Strategie 2: Betrek je volgers via Instagram Stories Stickers


Dit is de ideale manier om je volgers aan te moedigen om te engagen met jou. Zo creëer je meteen loyale volgers die zich verbonden voelen met je instituut. 

Ga zeker ook kijken welke volger bijvoorbeeld op een POLL reageert en ga er meteen rechtstreeks mee in interactie.

voorbeeld-engagement-instagram-verhogen

Neem even een kijkje naar de bijgevoegde Poll die wij onlangs op de Billie Bays Stories postten. Iedereen die reageerde op ‘Ja, ik broei al lang op het idee’ hebben we uit pure interesse even een berichtje gestuurd; ‘Hey, wat houdt je tegen?’. 

Doe het zelf zeker ook eens, want het geeft je meteen de kans om rechtstreeks in verbinding met je potentiële klant te staan.

Wat zijn Instagram Stories Stickers? 

Dit zijn polls, vragen, countdowns, quizzen, emoji-schuifregelaars,… 

Alle tools om op een interactieve en laagdrempelige manier je volgers en potentiële klanten te laten engagen met jou.


Strategie 3 Deel waardevolle informatie in carrousel posts

Carrousel posts zijn een engagement goudmijn.

Ga vooral voor de Carrousels die veel waarde en dus veel engagement op Instagram bieden. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat jij je volgers enkele Skincare Tips voor het najaar wil delen. Je post op die manier in elke slide een hapklare tip, liefst zonder al te veel vakjargon. Gebruik de taal van je volger en ideale klant. 

Cover Carrousel

Deze skincare tips kunnen op hun beurt bijdragen aan het opslaan en delen van je posts. Want: elke slide in jouw carrousel post is een kans om engagement te stimuleren. Bekijk het als een 10-voor-1 deal.

Wil je geïnspireerd raken? Ontdek hier hoe wij het bij het een tijdje geleden bij Perle di Jo aanpakten.


Strategie 4: Fotodump

Een fotodump volgt op een carrousel post. Het verschil is dat je de inhoud in deze carrousel als een “dump” kwalificeert. 

In plaats van perfect bewerkte foto’s en video’s, is een fotodump een eenvoudige, willekeurige verzameling – tot 10 slides – die een verhaal vertellen.

Ze zijn een ideale manier om te connecteren met jouw publiek door middel van authentieke beelden in plaats picture perfect filters en hyper bewerkte content.
Bovendien zijn fotodumps ook een superslimme visibility en engagement strategie op Instagram.

Carrousel posts hebben gemiddeld de hoogste engagement van alle feedpost types.

  • Ten eerste is de bestede tijd een indicator voor het Instagram algoritme en besteed je meer tijd aan het scrollen door een carrousel post dan aan een enkele foto.
  • Ten tweede komen carrousel posts vaak meer dan één keer op de feed van gebruikers, waardoor de kans op likes, opmerkingen en shares wordt verdubbeld (of verdrievoudigd).

Je kan fotodumps gebruiken om bijvoorbeeld content achter de schermen op een authentieke wijze naar voor te brengen, een samenvatting van een event te delen of een sneak peek te geven. Het gaat je engagement op Instagram ongetwijfeld boosten.

Laat bijvoorbeeld eens een dag in het instituut zien! Oh en tag ons zeker met @billiebays.be, want wij zijn je grootste fan en komen graag even meekijken.


Strategie 5: Maak gebruik van video’s om je engagement te verhogen

De data is duidelijk: de engagement van Instagram voor feedposts daalt keer op keer.

De reden? Instagram Reels, ofwel alle video content op Instagram. 

Instagram heeft duidelijk gemaakt dat Reels een grote prioriteit zijn voor de app, en zo worden andere posts (voorlopig) naar de achtergrond geduwd.

Het goede nieuws? Je bent niet alleen en dit is dus het perfecte moment om Reels uit te proberen!

Hapklare en korte video’s zijn de beste keuze. Kijk maar naar het succes van TikTok, Reels en Instagram Stories om te beseffen dat langdurige content niet langer de juiste keuze is.

Ondertitel je video’s

Meer dan 430 miljoen mensen in de wereld zijn doof of slechthorend en 85% van de video’s op Facebook worden zonder geluid bekeken.

We raden je daarom aan ondertitels (of bijschriften) te gebruiken bij je video’s om ze toegankelijker te maken.

Maak je Instagram Reels met sjablonen

Start jij nog maar net met Reels en is het een drempel voor je om te spreken op video? We got you!

Ga eens kijken naar andere Reels en zoek naar het SJABLOON ICOON. Het enige wat jij hoeft te doen, is enkele korte video’s toevoegen en klaar is kees.

Jij hebt meteen een mooie video die je ongetwijfeld meer bereik en engagement oplevert.

Wil jij meer van dit?

Dan hebben wij goed nieuws voor je, want wij hebben 5 extra strategieën voor je in onze GRATIS INSTAGRAM ENGAGEMENT GUIDE. Zoals steeds stemden wij deze gids af op de huidverbeterende sector zodat jij meteen met de tips aan de slag kan.

Vergelijkbare berichten