team Billie Bays

5 Do’s & Don’ts van werken met personeel in de beauty sector

Werk jij als huidexpert of beautyprofessional met personeel?
Of wil je graag met personeel beginnen werken? 
Dan wil je zeker even verder lezen. 

Vaak krijg ik de vraag van huidexperten en andere beautyprofessionals hoe hun medewerkers meer gemotiveerd kunnen worden. Jij zit misschien ook met die vraag.

De vraag die ik daarnaast vaak krijg is of medewerkers nu effectief iets kunnen opbrengen. Het antwoord daarop is JA, MAAR het is voor jou een investering.
Niet alleen in loon, maar een medewerker laten bijdragen aan het succes van je zaak, vraagt toch wel wat van je.

Jij bent of wordt een leidinggevende en dat is voor vele huidexperten en beautyprofessionals een job op zich. Velen kiezen er dan ook voor om een sterk team met zichzelf te blijven. 

Ik breng voor jou graag enkele Do’s & Don’ts van werken met personeel in de beauty sector.

Do: Investeer voldoende tijd in je selectieproces

Een goede medewerker selecteren begint bij het begin van de sollicitatieprocedure.
Je begint liefst nog voor jij je zoektocht start met het uitwerken van je missie en visie. Je maakt er een compleet draaiboek van, een ‘onboarding map’.

Wie ben jij, waar staat je salon voor, hoe ontvang jij een klant, hoe ziet een dag er in je salon uit, hoe volg jij je klanten op,… 
Wanneer jij een potentiële medewerker interviewt, kan je dit meteen voorleggen en haar de vraag stellen hoe zij (of hij) zichzelf hierin ziet.

Is het voor deze medewerker duidelijk wat zij mag verwachten of wat er dagelijks van haar verwacht wordt? 
Kan hij of zij zich vinden in de visie en missie van je beauty bedrijf?
Heeft deze persoon alles in zich om dit ook over te brengen naar jouw klanten?
Dit dient erg duidelijk te zijn vooraleer je nieuwe medewerker een stap binnen jouw instituut of salon zet. 

Jij wil in eerste instantie niet werken met ongemotiveerde of ongeïnspireerde medewerkers. Motivatie komt van binnenuit. Er dient een wederzijdse passie te zijn.

Onlangs gaf ik een instore sales training waar ik steeds start met de ‘why’ van de medewerkers.
Waarom is zij vandaag opgestaan?
Het antwoord dat ik van een medewerker kreeg, was ‘omdat ik geld moet verdienen.’ Een gepassioneerde medewerker in de beauty sector doet het niet (alleen) voor het geld. Zij dient een passie te hebben voor de huid, het haar, noem maar op. Er dient een diepere reden te zijn. 

Is de intrinsieke motivatie én de persoonlijke match er? Dan kan je een stapje verder gaan. 
Je wil vanaf het begin ervoor zorgen dat je werkt met gemotiveerde medewerkers die jouw passie en visie kunnen overbrengen bij je klanten.

Don’t: Kies er niet voor om te werken met personeel, omdat je agenda overvol zit 

We gaan niet uit noodzaak beginnen werken met personeel. Dit dient een weloverwogen keuze te zijn. 

Ik ga even terug naar je visie en je missie. 
Waar zie jij jezelf over 5 of over 10 jaar met je salon staan?
Waarom wil je werken met personeel? 
Hoe zie jij jezelf als leidinggevende? Want naast de financiële sprong, komt er een extra job voor je bij. De job van motivator, inspirator, adviseur, noem maar op.

Je dient voldoende tijd vrij te maken om van je medewerker een succes te kunnen maken. 
Succesvolle salons in de beauty sector die met medewerkers werken, nemen vaak een stapje opzij van een te drukke agenda, zodat ze ook het team goed kunnen begeleiden. 

Ben jij het leidersfiguur dat klaar is om jouw personeel te inspireren en erin te investeren om er een groot succes van te maken?

Professionals in de beauty sector die niet investeren in zichzelf als leidinggevende of die amper tijd vrijmaken voor het begeleiden van hun medewerkers, zie ik erg vaak gefrustreerd rondlopen.

De vraag die dan vaak bij mij wordt gelegd is ‘kan jij mijn medewerkers terug motiveren en beter doen verkopen.’ 
Tijdens de instore Soft Selling Training voor medewerkers ga ik hiermee aan de slag, maar dit is een startpunt. Daarna tekenen we de stappen verder uit hoe jij je medewerkers verder kan begeleiden en motiveren.

Ik wil jou vooral ondersteunen om met de nodige rust in je hoofd én je agenda je team te kunnen begeleiden. 

Do: Organiseer regelmatig een teammeeting 

Heb je personeel, maak dan zeker voldoende tijd in je agenda vrij om te sparren met je medewerker(s). 
Dit is jouw ultieme moment om connectie met je medewerker(s) op te bouwen. 

Het is een moment waar je bijvoorbeeld nieuwe producten of behandelingen kan overlopen. Je kan even vragen hoe het met je medewerker(s) gaat, je kan cases met klanten bekijken, zien waar je medewerker tegenaan loopt. 

Jij bent de spilfiguur om je medewerkers vlot hun werk te laten doen.
Jij hebt als leidersfiguur de verantwoordelijkheid om de sparkle bij je personeel te laten branden. Jij bent de basis van de goede werkomgeving.

Maak je geen ruimte voor je medewerkers, dan loop je alle kansen op connectie mis en bestaat de kans dat jouw medewerkers snel gedemotiveerd raken. 

Dit kan ook betekenen dat je eens ruimte maakt om samen te lunchen of pauze te nemen. Salons met een drukke agenda hebben hier vaak ‘geen tijd’ voor.  
Ook al kunnen agenda’s door elkaar lopen, je dient voldoende tijd te maken om te connecteren met je medewerker(s).

Don’t: Onduidelijke communicatie

Werk jij al een tijdje met personeel? Weten je collega’s exact wat er van hen verwacht wordt?
Geef jij hen daarnaast ook weleens erkenning en een schouderklopje om hun zelfvertrouwen hoog te houden?

Ga even terug naar de ‘organiseer regelmatig een teammeeting’ als er momenteel frustraties zijn of onduidelijkheden bij je personeel.

Slechte communicatie kan verwarring en frustratie veroorzaken bij medewerkers én natuurlijk ook bij jou als zaakvoerder.
Zorg ervoor dat je duidelijk en transparant communiceert over verwachtingen, doelen en veranderingen binnen de organisatie. 

En oh ja, communiceer op een verbindende manier. Vermijd afbrekende kritiek. Het zal de motivatie bij je medewerker alleen maar doen dalen. Breek je medewerker nooit als persoon af, zie steeds nog de lichtpuntjes in hem of haar. Je vertrekt van daaruit, je vertrekt vanuit je IK-boodschap en gaat zo verder met je observatie en wat je graag anders wil zien.

Do: Hire slowly & fire fast

Deze quote heb je ongetwijfeld eens gehoord. 
Daarom wil ik je er nogmaals van bewust maken dat een degelijk selectieproces erg belangrijk is. Dit loopt liever traag en gestaag.

Wat ik in de praktijk merk, is dat een medewerker tijdens de selectieprocedure de ideale kandidaat lijkt te zijn, maar dit na enkele weken anders blijkt OF dat er op de werkvloer toch geen match blijkt te zijn.

In dat geval adviseer ik om te bekijken of het beter is om deze collega zo snel mogelijk te laten gaan. 
Het is tijdverspilling om loon, training én tijd te investeren in een persoon die geen match voor jou, ja zaak of je klanten is. 

Werk je al een tijdje met personeel en merk je dat er frustraties zijn, bekijk dan eens of de match er nog is. Iemand die al enkele jaren bij je werkt, is ongetwijfeld als persoon getransformeerd (of net niet) en past misschien niet meer bij de huidige waarden en normen van je zaak.

Weet trouwens ook dat iemand ontslaan niet goedkoop is, maar bekijk dit op lange termijn. 
Iemand die al lang niet gemotiveerd rond loopt en haar werk niet naar behoren doet, zal op termijn een hogere kost betekenen. Deze medewerker zal haar passie niet kunnen overdragen naar je klanten, werkt niet met de juiste visie of doet geen moeite om een klant te voorzien van een degelijk advies.

Hierdoor krijg jij op jouw beurt ontevreden klanten, klanten die steeds blijven zeuren dat ze toch liever op behandeling bij jou komen of in het ergste geval niet meer naar je salon komen.

Sta er dus steeds bij stil WAAROM jij wil werken met personeel en wat jouw visie en missie van jouw beauty onderneming is.

Sybille van Billiebays

Heb jij nood om je visie en missie te definiëren of wil jij je vragen rond je personeel even met een professional bespreken?


Stuur mij gerust even een berichtje en ik bekijk graag wat wij voor elkaar kunnen betekenen.  

Vergelijkbare berichten