|

De Kracht van Soft Sales voor beauty professionals

In de beauty sector is verkopen vaak een heikel punt. 

Ik hou niet van verkopen of ik kan niet verkopen,” hoor je vaak.
Maar wat als ik je vertel dat er een manier is om je omzet te verhogen en tegelijkertijd langdurige klantrelaties op te bouwen zonder jezelf te dwingen tot harde sales? 

Maak kennis met Soft Sales en mijn G.L.O.W-methode, een nieuwe benadering om je salon succesvoller te maken.

Laten we dat ‘ik hou niet van verkopen’-gevoel omzetten in een groeiend en bloeiend salon.

Wat is Soft Sales?

Soft selling is de kunst van verkopen vanuit je comfortzone.
Het draait allemaal om het begeleiden en adviseren van klanten zonder jezelf te dwingen om producten te verkopen die ze eigenlijk niet nodig hebben.

Stel je eens voor: harde sales versus soft sales.

Je hebt bijvoorbeeld drie verschillende mascara’s in je assortiment, maar er is er één in de aanbieding.

Bij harde sales zou je proberen om die ene mascara in de aanbieding te verkopen, ongeacht de behoeften van de klant.

Bij soft sales daarentegen ga je op zoek naar wat je klant echt nodig heeft en zorg je ervoor dat ze met de mascara naar huis gaan die perfect bij haar past.
Dit is niet alleen een win-winsituatie; het is een langetermijnstrategie.
Klanten die krijgen wat ze echt nodig hebben, zullen zeker terugkomen.
Terwijl degenen die een product hebben gekocht dat niet aan hun behoeften voldeed, later waarschijnlijk elders gaan shoppen.

Soft Sales vs. Hard Sales

Laten we de verschillen tussen soft sales en harde sales eens op een rijtje zetten:

  • Het ontdekken van de behoeften van de klant versus het aandringen op een verkoop.
  • Het opbouwen van duurzame relaties versus een eenmalige transactie (Denk maar aan Black Friday waar er vaak wordt gezocht naar de grootste korting. Het maakt de klant niet altijd uit waar zij haar aankoop doet, want zij wil de grootste korting.)
  • Het aanbieden van oplossingen in plaats van het pushen van producten.
  • Educatie en advies in plaats van opdringerige verkooppraatjes.

In de beauty sector haal jij je grootste omzet uit je bestaande én terugkerende klanten.
Probeer dus steeds op lange termijn te denken.  

Daar komt mijn G.L.O.W-methode helemaal van pas.
Het is jouw leidraad naar langdurig verkoopsucces in je salon. 

Wat houdt de G.LO.W-methode in?

De G.L.O.W-Methode voor Langdurige Soft Sales

G = Gerichte Behoefte Analyse

Ontdek de echte behoeften van je klanten door de juiste vragen te stellen en naar hen te luisteren. Door inzicht te krijgen in wat ze echt nodig hebben, kun je de juiste oplossingen aanbieden.

L = Loyaliteit Opbouwen

Klanten die het juiste aanbod hebben gekregen, moeten tevreden blijven. Werk aan klantenbinding en -beleving om langdurige klantrelaties op te bouwen.

O = Oplossingen aanbieden

Blijf oplossingen bieden in je communicatie en concentreer je op de problemen die je oplost, niet alleen op de producten die je verkoopt. Verkoop bijvoorbeeld een ‘stralende huid’ in plaats van een reeks producten. Je focus ligt net iets anders, maar de boodschap komt helemaal anders bij je klant aan.

W = Werken aan Educatie & Advies

Blijf jezelf bijscholen om het beste advies aan je klanten te kunnen geven.
Bereid elke afspraak met je klant voor alsof het de eerste keer is, maar met alle gegevens die je al hebt verzameld.
Start je bijvoorbeeld elke behandeling met een mini-intake, dan zal je op korte termijn al snel je verkoop zien verhogen.

Soft Sales Webinar

Wil jij als beauty professional gaat met Soft Sales verder aan de slag en wil je meer weten hoe je de G.L.O.W-methode omzet in de praktijk?

Ik leer je in mijn Soft Sales webinar graag hoe jij binnen je comfort zone je sales kan boosten met deze methode!

En het beste van al?
Deze webinar is helemaal gratis!

Waar wacht jij op?

Vergelijkbare berichten