|

Zo zou ik een Summer Event organiseren

Wist jij dat ik jaren werkzaam was als account manager voor een Clean Beauty Make-up merk én dat ik later ook werkte in de online marketing en business sector?

Wel, die krachten tezamen zette ik tijdens mijn eerste jaren binnen Billie Bays in.

Als content creator en online marketing & business strateeg verzorgde ik voor verschillende huidexperten de socials, hun websites, e-mail marketing strategie en uitwerking, U name it!

Maar ik ontfermde me ook over het uitwerken en lanceren van onder andere events.

En hoewel ik nu geen content meer creëer, geniet ik er wel van om concepten neer te zetten waar meerdere huidexperten mee aan de slag kunnen gaan.

Met de zomer in aantocht, kruip ik dan ook in mijn pen, want hoe leuk zou het zijn dat jij je huidige klanten in de bloemetjes kan zetten met een zomers evenement.

Dat is pas klantenbinding!

Of beter VERBINDING!

  • een thema
  • de activiteiten van de dag
  • een draaiboek voor de voorbereiding
  • de marketing (lancering) voor het event


Let’s Go!

Laten we er meteen induiken

Je thema en naam voor je Summer Event

Het idee en het doel is in eerste instantie om je huidige VIP-klanten in de bloemetjes te zetten.

Zij vormen het succes van je zaak en zij verdienen die extra.

Ga trouwens maar eens na welke omzet je top-klanten je op jaarbasis geven.
Als je hier een zicht op hebt, zal je meteen met een andere intentie aan je event beginnen. 

Wil je het omvormen naar een event om ook nieuwe klanten aan te trekken.
Dan kan je steeds je huidige klanten een +1 laten meebrengen.

Maar laten we even dieper in het thema duiken.Ik doop het voor jou om naar een Summer Skin Soiree of Sparkling Summer Event.

De activiteiten van de dag

Wat zou voor jou een Summer Skin Soiree kunnen inhouden?

Je klanten kunnen die dag of avond genieten van enkele workshops.

Ik denk bijvoorbeeld aan:

  • Een Summer Proof Make-up workshop
  • Een workshop Faceyoga
  • Een DIY workshop waarbij je zomerse snacks maakt die skin-proof zijn of nodig een chef-kok uit voor een kookles waarbij gezonde voeding wordt gecombineerd met huidverzorging
  • Een Summer Skincare Quiz waarbij de winnaar een unieke prijs kan winnen. Zo houd je het én interactief én educatief. 
  • Heb je een grote tuin aan je salon? Sluit je event af bij zonsondergang met een meditatie waarbij de focus ligt op het bevorderen van innerlijke rust en welzijn voor een stralende huid.

Kortom een event waar je VIP-klanten van kunnen genieten.

En je merkt het ook, dit zijn geen alledaagse ideeën die ook het huidinstituut om de hoek op hun ‘opendeurdag’ organiseren.

We doen het graag eens anders, niet?

Zo stimuleer je niet alleen jezelf, maar ook je klant.

Je Event uitwerken

En nu hoor ik je al ‘Maar hoe begin ik er nu aan’!

Wel, we hebben al een concept en we hebben al onze activiteiten.

Mijn eerste antwoord als jij iets wil organiseren, is steeds om even feedback aan je klanten te vragen.

Dus, vraag het eens na bij je VIP-klanten, 

Hebben zij zin in zo’n evenement?

Feedback vragen doe je best zo snel mogelijk bij alles wat je doet.

Zo betrek je hen er meteen bij en wordt het succes meteen groter. 

Maar stel dat je klanten helemaal wild worden van het idee, dan willen we meteen verdergaan met de uitwerking.

Je workshops uitwerken

Wat zou bijvoorbeeld een ‘Summer Proof Make-up workshop’ kunnen inhouden?

Dit maak je natuurlijk zo uitgebreid als jij wil, maar mijn ervaring zegt dat als je make-up bij grotere events wil integreren, dat je je best focust op de afwerking.

Denk aan de touch up die je zou aanbrengen na een lange dag op het strand en hoe je die transformeert naar een avondlook.

Een look die je in max 15 minuten gedaan krijgt.
Denk maar aan een SPF-poeder, een Glow-bronzer (die je meteen op de ogen aanbrengt), een stralende gloss op de lippen en mascara.

Meer hoeft dit niet te zijn. Kijk maar wat je nog in je voorraad hebt en wees er creatief mee.

Tenzij je make-up merk net voor de zomer nog komt met een leuke nieuwe collectie.

Je VIP-klanten kunnen zo als eerste de look uittesten! 

Je tarief

Is de opzet klaar, dan kijken we of we dit event volledig kosteloos aan onze VIP-klanten willen geven of we toch een forfaitair bedrag vragen.

Mijn ervaring? Klanten die een voorschot betalen, zijn tijdens het evenement vaker geneigd om meer aan te kopen.
Maar opnieuw, verdienen je top-klanten geen extra?
Dit zijn toch de klanten die sowieso aankopen doen en je evenement succesvol maken.

De genodigden

Belangrijk in je volgende stap is wie je graag wil uitnodigen.

Wil je het enkel voor je VIP-klanten organiseren? Dan dien je er bij je voorbereiding en uitwerking van je marketing rekening mee te houden. Denk dus zeker na met welk doel je het event organiseert.

Je voorbereiding

Nu we weten wat we organiseren, kunnen we een stap verder gaan.

We zijn klaar voor de “HOE” van het event:

  • Hoe kan een klant zich registreren?
  • Hoe nodig je de klanten uit? Hoe leuk zou het bijvoorbeeld zijn als je je uitnodiging per post opstuurt! In de digitale wereld ontvangen we graag iets dat we vast kunnen houden, niet?
  • Hoe communiceer ik naar mijn klanten? Nieuwsbrief, website, sociale media,… 
  • Hoe werk ik dan mijn communicatie uit?
  • Heb ik extra mankracht nodig?
  • Hoe ziet mijn planning eruit in de aanloop naar het event?
  • Hoe kleed ik het event verder aan? 
  • Hoe wil ik de dag verder uitwerken? Stel je bijvoorbeeld een draaiboek op?
  • Wat verwacht ik van mijn medewerkers tijdens die dag?

Het zijn allemaal zaken waarmee je rekening dient te houden.
Met deze blog wil ik je vooral een idee geven hoe ik aan de organisatie van een Summer Event begin.

Wil jij een volledige uitwerking van dit concept?

In de Soft Sales School maak ik mij klaar om dit concept verder uit te werken.

En ja, ik maak de communicatie klaar en zorg ervoor dat jij het concept kant en klaar afgewerkt krijgt.

Dit volgt tijdens de laatste week van de MODULE BINDEN.

Want zoals ik zei, 
Er is niets mooier dan je klanten te binden met een prachtig event.

Dus de vraag is,
heb jij voldoende met deze inspiratie?

Of wil jij graag dit event verder uitgewerkt hebben, zodat jij enkel nog je datum voor het event hebt te prikken?

Ik nodig je graag uit om nog deel te nemen aan de MODULE BINDEN van de Soft Sales School.

En natuurlijk, is dit een onderdeel van de module.

Vergelijkbare berichten