3 sales & marketing tips voor de beauty sector
Als beauty professional weet je dat het succes van je salon niet alleen afhangt van degelijk en gepersonaliseerd advies en een kwalitatieve service, maar ook van effectieve marketing en sales strategieën.
In deze blog delen Elien van Little Louvain en ik 3 onmisbare tips om jouw beauty business naar een hoger niveau te tillen door sales en marketing naadloos met elkaar te verbinden.
Leer hoe je jouw data slim kunt inzetten,
ontdek waarom luisteren naar je klanten van cruciaal belang is,
en onthul waarom vertrouwen opbouwen de sleutel is tot langdurig succes.
Laten we samen duiken in de wereld van marketing en sales voor jouw instituut!
TIP 1: Duik in je Data
Je sales en marketing in de beauty sector draaien om je klanten en hun behoeften.
Het begint allemaal met het grondig onderzoeken van je data, zowel van klanten als van je social media kanalen.
Hier zijn enkele belangrijke vragen om te beantwoorden:
- Wat is het aankoopgedrag van je klanten?
- Wat zijn hun noden en wensen?
- Welke behandelingen zijn het populairst per seizoen?
- Hoe kun je deze informatie gebruiken om effectieve acties (projecten, protocollen,…) op te zetten?
Maar data is niet alleen belangrijk voor sales.
Elien benadrukte het belang van data in marketing.
Welke online marketing cijfers zijn belangrijk?
TIP 2: Onderzoek de noden van je klant
Sales en marketing draaien rond het begrijpen van je klant.
Stel vragen en luister aandachtig naar wat je klant nodig heeft, want het geeft je alle informatie om je advies daarop af te kunnen stemmen. Zo kan jij afstappen van het ‘verkopen’ en volledig in je advies duiken.
De SPIN-methode kan een handige tool voor je zijn om de behoeften van je klant te weten te komen.
Dit helpt niet alleen bij sales, maar ook bij het creëren van relevante marketingcontent.
Want je content dient te draaien rond herkenbaarheid.
Herkenbare content creëren voor je online marketing
TIP 3: Bouw vertrouwen op
Mensen kopen van mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen.
Dit geldt zowel voor sales & marketing. Het vergt tijd om vertrouwen op te bouwen en zo ook je sales op lange termijn te kunnen boosten.
Je wil sales opbouwen op lange termijn en die is niet van de ene op de andere dag opgebouwd.
Je start best met je fundament, de basis van je instituut. Wat doe jij, waar wil je naartoe, hoe sta jij nu in je zaak, hoe trek jij je klanten aan,…
Geef jij de tijd aan je potentiële klanten om jou beter te leren kennen. Op dezelfde manier ga je ook te werk wanneer je een nieuwe behandeling of product wil introduceren.
Verwacht niet dat je van vandaag op morgen je grote doelen hebt bereikt of dat elke klant meteen alle producten aankoopt of intekent op alle behandelingen die jij adviseert.
Ga opnieuw naar de eerste tip.
Zorg ervoor dat je consequent het best mogelijke advies geeft in je salon.
Start op je online marketing kanalen met het tonen van je expertise. Laat zien wie je bent en waar je voor staat.
Persoonlijke content is cruciaal om je te onderscheiden in de beauty sector.
Wil je werken aan je sales en marketing in een inspirerende omgeving?
Op maandag 9 oktober organiseren Elien en ik een inspirerende dag waarbij we dieper ingaan op sales en content in de beauty sector.
Wat mag je verwachten van deze dag?
Wil jij hierover meer ontdekken?
Klik hieronder of neem persoonlijke met Elien of mij contact op!