Elien en Sybille Marketing en Sales experts
| |

3 sales & marketing tips voor de beauty sector

Als beauty professional weet je dat het succes van je salon niet alleen afhangt van degelijk en gepersonaliseerd advies en een kwalitatieve service, maar ook van effectieve marketing en sales strategieën. 

In deze blog delen Elien van Little Louvain en ik  3 onmisbare tips om jouw beauty business naar een hoger niveau te tillen door sales en marketing naadloos met elkaar te verbinden. 

Leer hoe je jouw data slim kunt inzetten, 
ontdek waarom luisteren naar je klanten van cruciaal belang is, 
en onthul waarom vertrouwen opbouwen de sleutel is tot langdurig succes. 

Laten we samen duiken in de wereld van marketing en sales voor jouw instituut!

TIP 1: Duik in je Data

Je sales en marketing in de beauty sector draaien om je klanten en hun behoeften.
Het begint allemaal met het grondig onderzoeken van je data, zowel van klanten als van je social media kanalen.
Hier zijn enkele belangrijke vragen om te beantwoorden:

  • Wat is het aankoopgedrag van je klanten?
  • Wat zijn hun noden en wensen?
  • Welke behandelingen zijn het populairst per seizoen?
  • Hoe kun je deze informatie gebruiken om effectieve acties (projecten, protocollen,…) op te zetten?

Maar data is niet alleen belangrijk voor sales.
Elien benadrukte het belang van data in marketing.

Welke online marketing cijfers zijn belangrijk?

  • Likes zijn niet meer zo belangrijk! Bereik en weergaven zijn belangrijker.
  • Onderzoek wanneer je doelgroep online is
  • Ontdek waar je verkeer vandaan komt, via de ‘ontdek-pagina’ of via je profiel bijvoorbeeld?
  • Bekijk daarnaast ook hoe vaak je post wordt opgeslagen. 

TIP 2: Onderzoek de noden van je klant

Sales en marketing draaien rond het begrijpen van je klant.
Stel vragen en luister aandachtig naar wat je klant nodig heeft, want het geeft je alle informatie om je advies daarop af te kunnen stemmen. Zo kan jij afstappen van het ‘verkopen’ en volledig in je advies duiken.

 De SPIN-methode kan een handige tool voor je zijn om de behoeften van je klant te weten te komen.

  • Situatie-vragen: Begrijp de huidige situatie van je klant. Bijvoorbeeld: Wat gebruik je nu?
  • Probleem-vragen: Ontdek de pijnpunten en frustraties. Bijvoorbeeld: Als ik je een toverstokje zou geven, wat zou jij dan aan je huid willen veranderen?
  • Implicatievragen: Wat gebeurt er als de problemen niet worden opgelost? Bijvoorbeeld: Heb je een idee wat er gebeurt als je dagelijks make-up met vulstoffen blijft gebruiken?
  • Noodzaakvragen: Laat de klant haar wensen uiten. Bijvoorbeeld: Wat is haalbaar voor je om consequent vol te houden? Of Welk budget is haalbaar voor jou, dan stemmen we het advies daarop af.

Dit helpt niet alleen bij sales, maar ook bij het creëren van relevante marketingcontent.
Want je content dient te draaien rond herkenbaarheid.

Herkenbare content creëren voor je online marketing

  • Gebruik een herkenbare branding en stijl
  • Herkenbare content is content die een oplossing biedt voor je klanten.  Onderzoek wat zij willen zien en waarmee zij graag interageren of op je profiel blijven hangen. Gebruik bijvoorbeeld ook de SPIN-vragen om dit goed te weten te komen.
  • Gebruik herkenbare taal. Welke woorden gebruiken je klanten? Spreken zij bijvoorbeeld over pigment of bruine vlekken? Zet hier dan ook verder op in.

TIP 3: Bouw vertrouwen op

Mensen kopen van mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen.
Dit geldt zowel voor sales & marketing. Het vergt tijd om vertrouwen op te bouwen en zo ook je sales op lange termijn te kunnen boosten.

Je wil sales opbouwen op lange termijn en die is niet van de ene op de andere dag opgebouwd.
Je start best met je fundament, de basis van je instituut. Wat doe jij, waar wil je naartoe, hoe sta jij nu in je zaak, hoe trek jij je klanten aan,…

Geef jij de tijd aan je potentiële klanten om jou beter te leren kennen. Op dezelfde manier ga je ook te werk wanneer je een nieuwe behandeling of product wil introduceren.

Verwacht niet dat je van vandaag op morgen je grote doelen hebt bereikt of dat elke klant meteen alle producten aankoopt of intekent op alle behandelingen die jij adviseert.

Ga opnieuw naar de eerste tip.
Zorg ervoor dat je consequent het best mogelijke advies geeft in je salon.

Start op je online marketing kanalen met het tonen van je expertise.  Laat zien wie je bent en waar je voor staat.

  • Deel foto’s van jezelf!
  • Leg behandelingen stap voor stap uit.
  • Experimenteer met verschillende soorten content, die natuurlijk herkenbaar is voor je doelgroep
  • Herhaal je boodschap, want mensen hebben meerdere herhalingen nodig.

Persoonlijke content is cruciaal om je te onderscheiden in de beauty sector.

Wil je werken aan je sales en marketing in een inspirerende omgeving?

Op maandag 9 oktober organiseren Elien en ik een inspirerende dag waarbij we dieper ingaan op sales en content in de beauty sector.

Wat mag je verwachten van deze dag?

  • Twee actiegerichte workshops. Eén sales workshop en één content workshop.
  • Tijdens de sales workshop ga je aan de slag met je huidige statistieken, krijg je meer inzicht in jezelf als verkoper, leer je omgaan met weerstanden van je klanten en maken we een actieplan voor het najaar. Zo weet jij meteen waarop jij je tijdens het najaar kan focussen.
  • Elien gaat een stap verder met het actieplan en tovert het om naar een contentplan. Na deze workshop heb jij je plan klaar en weet je welke content je kan maken.
  • Je ontvangt een werkboek om het maximale uit de dag te halen.
  • Je krijgt een motivatieboost, waardoor je met volle moed de komende maanden door kan gaan.
  • Je krijgt de kans om met gelijkgestemde zielen te brainstormen en netwerken.
  • Wij zorgen ervoor dat je in een rustige omgeving kan werken aan je zaak én voorzien een gezond ontbijt én lunch. Je komt tijdens deze dag niets te kort!

Wil jij hierover meer ontdekken?

Klik hieronder of neem persoonlijke met Elien of mij contact op!

Vergelijkbare berichten