Elien en Sybille Marketing en Sales experts

3 Tips om je verkoop te stimuleren met data-analyse

Dat het belangrijk is om met je omzetcijfers en boekhouding bezig te zijn, is je ongetwijfeld niet onbekend. Maar heb jij al gehoord van data-analyse? Of analyseer jij regelmatig verkoopstatistieken? Het is een slimme manier om je verkoop te stimuleren

Wanneer jij je data analyseert, neem je een duik in het aankoopgedrag van je klanten én geeft dat meteen meer inzicht in jouw als ‘verkoper’. Het geeft je als bonus ook alle informatie om je komende acties op af te stemmen. 

Tijdens mijn job als account manager van het skincare make-up merk jane iredale smulde ik ervan om aan mijn voorbereidingen te beginnen voor ik de baan op ging.

Mijn strategie was steeds om alle cijfers erg goed te kennen, zodat ik het aankoopgedrag van zowel mijn klant als de eindconsument kende. Zo kon ik opsporen waar mijn klant tegenaan liep of opportuniteiten ontdekken. Dit gaf mij meteen ook de informatie om mijn instore make-up trainingen en product- of verkoopadvies op af te stemmen. 

Het draaide dus steeds om adviserend verkopen en als basis vertrok ik vanuit de data. Doordat ik inzicht had in de eindconsument én doordat ik het aankoopgedrag van mijn klant kende, kon ik een beter advies geven. We konden meteen ook anticiperen op stockbeheer of bekijken welke lopende acties interessant zouden zijn voor het instituut en haar klanten. Een slapende stock wilde ik als account manager ten alle tijde vermijden.

In deze blog geef ik je mijn geheimen bloot zodat jij ook zelf aan de slag kan gaan met je data-analyse.

Het resultaat van een degelijke data-analyse? Een boost in je verkoop natuurlijk! 

Wat betekent data-analyse voor de beauty sector? 


Bij data-analyse gaan we op zoek naar het aankoopgedrag van je klant.

Je onderzoekt bijvoorbeeld je top-klanten. Wat hebben zij het afgelopen jaar aangekocht? Is dit allemaal in verhouding met elkaar? Wat leert je dat over de klant en hoe kan jij je advies daarop afstemmen?

Je klant koopt bijvoorbeeld regelmatig een reiniger aan, maar heeft afgelopen jaar maar 2x een SPF-product gekocht. Dat geeft je de kans om je advies bij het volgende bezoek te optimaliseren. Zo analyseren we niet alleen je topklanten, maar ook je beste verkochte producten en je behandelingen.

Zo ga je te werk om je data te beginnen analyseren.

Tip 1: Onderzoek je topklanten

Neem je kassasysteem er even bij en bekijk wie je topklanten zijn.  Het gaat hierbij niet alleen over de aangekochte producten, maar ook de behandelingen.

Doet dit zeker met je TOP 10. 

  • Wat kopen deze klanten per maand, per kwartaal en per jaar aan?
  • Is dit in verhouding? Wat zegt deze data?
  • Hoe kan jij met deze informatie je advies optimaliseren?
  • Hoe ga je deze data gebruiken naar je andere klanten toe?

Wanneer ik deze analyse met mijn klanten tijdens het 1-op-1 traject doe, dan is dit steeds een eye-opener. Je topklant is bijvoorbeeld een klant die erg regelmatig op behandeling komt, maar dan weer niet consequent is bij haar thuisverzorging. Het geeft je de kans om alles even op te frissen wanneer zij een volgende keer op bezoek komt.

Tip 2: Analyseer je meest geboekte behandelingen

Jij bent waarschijnlijk een huidexpert die zich specialiseert in huidverbeterende behandelingen.

Wat zegt je data hierover? Wat waren de meest geboekte behandelingen het afgelopen jaar? 

Zijn dat effectief de huidverbeterende behandelingen of sluipen er toch vaak andere behandelingen tussen?

Tip 3: Analyseer je best verkochte producten

Vaak weet je wel wat je best verkochte producten zijn, maar het kan een echte eye-opener zijn om er even naar te kijken. 

Wat waren je best verkochte producten het afgelopen jaar en wat zegt dit over het aankoopgedrag van je klant.

Je werkt bijvoorbeeld met een skincare merk dat retinol bevat. Verkoop jij voornamelijk producten met een lage dosis? Dan kan dit zeggen dat je voornamelijk startende klanten hebt, die zich mogelijks nog niet helemaal bewust zijn van wat een degelijke skincare routine inhoudt. 

Het geeft je alle info om je sales- en marketingplan op af te stemmen.

Ben je aan de slag gegaan met je data? FAN-TAS-TISCH!

Wil jij graag ondersteuning bij je data-analyse? 

Wil je toch graag ondersteuning en wil je graag een deep dive doen in je sales? 

Ontdek even wat het 1-op-1 traject voor je kan betekenen of plan workshop ‘Salesplan voor je zaak’ in.

Vergelijkbare berichten